Daimkrokanter recept

Ingredienser:
100 g smör
50 g sötmandel
1 dl socker
1 3/4 dl farinsocker
1 krm salt
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 ägg
150 g daimkulor/krossad daim


Gör såhär:
1. Rör smöret mjukt. Hacka mandeln grovt och rör ner den i smöret tillsammans med övriga ingredienser (spara 50 gram av daim till garneringen). Blanda väl.
2. Rulla ihop till en rulle ca 7cm i diameter. Låt vila svalt i 15 min.
3. Skär ca 1 cm breda skivor och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Stö lite daim över varje kaka.
4. Gräddas mitt i ugnen 200 grader i 8-10 minuter tills kakorna blivit lätt bruna. Grädda inte för länge, det ska vara sega i mitten!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

maatildadahl-Om kossornas festdag och mjölkpigans vardag

Matilda, det är jag. Jag är 20 år och är bosatt i Småland i ett rött hus med vita knutar tillsammans med min sambo. Jobbar som mjölkpiga på en mjölkgård. Har funnit ett intresse för får/nötvallning och skaffat mig en bordercollie. Här kommer ni få läsa om mina framtida drömmar, vallning, träning, tunga tider och underbara tider!

RSS 2.0