Nya mål och mer träning

Godeftermiddag!
Idag har jag och Ritcha haft en riktig träningsdag, kl halv 10 monterade jag upp fållan med grindarna som vi i vanliga fall använder till nöten eftersom de blir en större fålla med dem. kl 10 band jag fast Ritcha i ett träd och jag gick med kraftfoder och hämtade fåren och ledde in dem i fållan. Ritcha får lugna sig med de momentet.
Vi började utanför fållan och mycket lugna starter och "stann" och "ligg", hon har ju fått en tendens att slarva och inte allt lyssna på mig. De är klart de känns lite som att börja om från ruta 1, men så är de ibland. Vi har inte alls jobbat på fåren sen september, vi körde ju intensivt där någon vecka men sen har tiden inte funnits till. Vi har ju jobbat på mycket i ladugården och jag har väl liksom inte riktigt haft lust att valla mina får eftersom dem kan vara lite besvärliga ibland. Jag inser ju nu att man absolut inte kan ha någa pauser.. Eftersom vi som sagt hamnat några steg tillbaka, men jodå de är klart de sitter kvar i henne för efter några repetioner av "fram, stann och ligg" så tog hon de riktigt bra och smög så oerhört snyggt mot fåren. Efter många sådana repetioner så gick vi in i fållan. Lite spänd eftersom jag vet att Ella (fåret) kan ha en tendens till att bli lite arg på Ritcha. Dem är helt sura tanter och inte hundvana. Men de gick väl helt okej, vi hade några intriger med den där Ella men dem löste vi hyfsat bra.
Ritcha pendlade höger/vänster längs med fållkanten snyggt men ville gärna dra sig inåt mot fåren lite väl mycket så fick avbryta henne några gånger och gå ut och lägga henne längs med kanten och börja om igen.
Detta första pass som var tänkt att bli en 5 minuterspass blev typ 20 minuter långt.. Haha de är så svårt att sluta i rätt tid.

Såhär höll vi på dem andra 2 gångerna med men vi la in momentet "tårtbitarna". La henne en bit från fållan, gick ifrån henne och körde inkallning så hon gjorde en båge runt mina fötter och där stannade jag och la henne och sen fick hon fortsätta att arbeta framåt mot fåren. Såhär höll vi på ett helt varv bara för att lära henne att hålla ut att inte alltid tänka in mot fåren!
I början hade jag lina på henne vid detta moment bara för att jag verkligen ville få stopp på henne vid fötterna, men efter några repetioner så tog jag av den och hon hade förstått pincipen.
När vi kände oss nöjda efter 3 pass vallning med pauser så skulle vi köra tillbaka fåren till deras fårhus, jag öppnade grindarna och Ritcha fick jobba ut dem. Ville se hur hon skulle hantera denna situation. Fåren visste precis vart dem skulle när dem väl kom ut från fållan och Ritcha fick jag faktiskt stopp på! I vanliga fall så fortsätter hon att arbeta bara för att hon känner att hon inte har kontroll men idag så stannade hon och la sig. Sen så gick vi mot fårhuset där fåren redan hade gått in och uppdraget var då slutfört!
 
Jag är nöjd, men de märks att vi måste jobba mycket för att inte falla tillbaka stegen igen! Jag vill verkligen gå ett VP till våren och till de krävs träningen. Tur vi har världens bästa "kennelmamma" Linda som ställer upp och hjälper till!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

maatildadahl-Om kossornas festdag och mjölkpigans vardag

Matilda, det är jag. Jag är 20 år och är bosatt i Småland i ett rött hus med vita knutar tillsammans med min sambo. Jobbar som mjölkpiga på en mjölkgård. Har funnit ett intresse för får/nötvallning och skaffat mig en bordercollie. Här kommer ni få läsa om mina framtida drömmar, vallning, träning, tunga tider och underbara tider!

RSS 2.0