baken först

Imorse fick jag och chefen agera barnmorskor. Kvigan 933 låg och krystade när jag kom på morgonen och tänkte inte så mycket mera på de men de kom aldrig ut några klövar så när chefen kom tog vi in henne i kalvningsboxen och under mjölket gick jag in och kände för de var något som inte stämde och mycket riktigt.. Jag kände inget huvud utan förstod rätt snabbt att kalven kom med bakklövarna först, alltså baklänges. Inte bra!
Chefen beslutade att vi skulle dra ut kalven och de gick bra! Det tog inte många minuter och sedan andades den lilla krabaten i halmen och mamman 933 tog väl hand om sin nyfödda pojk!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

maatildadahl-Om kossornas festdag och mjölkpigans vardag

Matilda, det är jag. Jag är 20 år och är bosatt i Småland i ett rött hus med vita knutar tillsammans med min sambo. Jobbar som mjölkpiga på en mjölkgård. Har funnit ett intresse för får/nötvallning och skaffat mig en bordercollie. Här kommer ni få läsa om mina framtida drömmar, vallning, träning, tunga tider och underbara tider!

RSS 2.0