Goefrukost

Godmorgon!
Kommit hemma från ladugården, morgonpasset har gått bra och kvigan 951 som kalvade i söndags fick åka in i en mjölkgrupp idag efter att ha gått 2 dagar med sina kalvar.
Mycket riktigt så är trycket lite sämre på mjölken.. Tror att de är den nya silon som orsakar både cellhalterna och mjölken. Men de går nog uppåt snart igen! Ibland så har man sådanahär dimpar men de gäller bara att fortsätta med de man gör så brukar de ordna upp sig igen! Men sen finns de ju guldklimpar i ladugården med så som 866 som mjölkar runt 50 liter! Hon mjölkade 28 liter imorse, hon är inte dålig hon!
 
 
Vaniljyoghurt med lite clementinklyftor i och sen en god macka och snart ska jag bege mig ut i ladugården här hemma och i eftermiddag innan mjölket blir de matteräkning!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

maatildadahl-Om kossornas festdag och mjölkpigans vardag

Matilda, det är jag. Jag är 20 år och är bosatt i Småland i ett rött hus med vita knutar tillsammans med min sambo. Jobbar som mjölkpiga på en mjölkgård. Har funnit ett intresse för får/nötvallning och skaffat mig en bordercollie. Här kommer ni få läsa om mina framtida drömmar, vallning, träning, tunga tider och underbara tider!

RSS 2.0