Nya arbetsuppgifter, hon kan!

Godkväll!
Idag har de blivit mycket gjort på jobbet!
Började med en sovmorgon och tur var ju de eftersom jag har inte kunnat röra mig inatt utan att få en så enorm bröstsmärta, ingen aning vad de kan bero på? Men de redigt stack till i hela bröstet så fort jag rörde mig.
Men när jag väl vaknade så hörde jag att slaktbilen körde upp här hemma så gick ut i ladugården för att hjälpa far att lasta 5st kor. Ritcha försökte med hjälpa till men de var väl lite blandat med den där hjälpsamheten där.
Efter att kossorna fått åka iväg så var de ut med hästar och ge fåren mat och sedan gick jag in för att äta lite mackor och dricka kaffe för att sedan bege mig till jobbet.
 
Idag var de dags att mocka ut i kalvtjurstallet. Så jag och ritcha åkte ner med kreatursvagnen eftersom chefen var i stan en liten stund. Har försökt att lasta dessa småtjurar innan själv men de gick åt pipsvängen men idag tänkte jag att Ritcha skulle få hjälpa till med att få på kalvarna på kreatursvagnen och faaaaasen vad bra de gick!
Vi hade bara en tjurkalv kvar när chefen kom ner och han var nog allt lite överraskad att vi hade fixat de själva, väldigt överraskad själv att de gick så bra. Tror inte ens de tog 10 minuter för oss. Vad mycket de gör om man bara låter Ritcha få arbeta, är ju annars så orolig att ha henne arbetandes tex när jag och chefen jobbar ihop för jag blir nervös att hon ska krabba till de mer än hjälpa till. Men idag bevisade hon att hon kan!
 
Sedan var de i fullgång med utmockningen och kalvarna fick de så rent och snyggt!
Sedan var de som vanligt mjölkningsdags!
 
Ritcha dricker välförtjänt lite mjölk efter mjölket!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

maatildadahl-Om kossornas festdag och mjölkpigans vardag

Matilda, det är jag. Jag är 20 år och är bosatt i Småland i ett rött hus med vita knutar tillsammans med min sambo. Jobbar som mjölkpiga på en mjölkgård. Har funnit ett intresse för får/nötvallning och skaffat mig en bordercollie. Här kommer ni få läsa om mina framtida drömmar, vallning, träning, tunga tider och underbara tider!

RSS 2.0