Sega damer och seg fredag

Godeftermiddag!
Fredag fredag, dem känns alltid lite extra sega dessa fredagar. De känns lite allmänt segt allt eftersom de är rätt lugnt i ladugårdarna just nu så jag är lite lätt uttråkad ibland. Just nu är en sån stund så får väl ut och dona med fåren (som jag iprincip gör hela tiden) innan de är dags för kvällsmjölke.
Får hoppas att damerna har lite mera tempo ikväll då dem senaste två mjölkningarna har gått i högst 2 km/h, alltså att damerna gått sååååå sakta!!
Ritcha är också inne i en gnällperiod igen, tycker de har gått hyfsat bra i ladugåren nu senaste veckorna, hon har inte gnällt super mycket. Bara när jag öppnar grinden till att hämta in en ny mjölkgrupp.
Men ja, hon har också varit lite allmänt jobbig senaste mjölkningarna och gnällt vid nya moment och lite så. Kanske går jag för fort fram med vissa grejer? Men jag menar när hon själv väljer att hoppa upp på två ben i gropen för att köra ut korna en efter en så är jag ju bara stolt över henne att hon själv förstått hur hon får ut korna på ett bra sätt. Men de innebär också att så fort utgångsgrindarna pyser till så blir Ritcha hysteriskt taggad och gnäller. Hon jobbar på så jäkla bra annars, lägger sig ner på liggen längst ner i ladugården och jobbar lugnt in korna i uppsamlingsfållan utan att jag behöver hjälpa till. Hon förstår att gå bakom , ja de betyder att hon ska gå bakom matte och sedan får jag arbeta på korna.
Jag är kört fast lite med gnällandet, helt klart.
Jag får nog låta tiden ta de, men de sa jag med bilarna med och dem vallar hon fortfarande när vi är ute och går i Moheda. Gör mig inte jätte mycket att hon gnäller just nu då hon inte är så jätte gammal och de visar ju bara hur oerhört kul hon tycker de är att arbeta i ladugården men de får absolut inte fortsätta så tills hon blir äldre, då tror jag att de kan bli lite jobbigt både för mig och för korna.
Att sätta krav på henne har jag redan testat, men kanske en ny variant utav krav skulle vara en grej? Äsch jag vet inte riktigt, får lugna mig lite, allt kan inte gå som en dans på rosor. Hon jobbar på bra och tycker de är skit kul, då är jag glad!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

maatildadahl-Om kossornas festdag och mjölkpigans vardag

Matilda, det är jag. Jag är 20 år och är bosatt i Småland i ett rött hus med vita knutar tillsammans med min sambo. Jobbar som mjölkpiga på en mjölkgård. Har funnit ett intresse för får/nötvallning och skaffat mig en bordercollie. Här kommer ni få läsa om mina framtida drömmar, vallning, träning, tunga tider och underbara tider!

RSS 2.0