Hemmamjölke

Nu har även jag gjort lite nytta. Mor och Far är i Danmark under helgen så jag har hand om mjölket. Far fick mjölka imorse innan han åkte för då ville jag sova! Skönt att få en sovmorgon. Det flöt på bra, har inte mjölkat hemma på någon månad så de kändes lite ovant i början. Har kalvat in många nya kvigor med den senaste tiden så många nya djur. 581 ligger i kalvningsförlamning och de är ju mindre kul. Har pysslat om henne för fullt, när anton var färdigjobbad så fick han komma och hjälpa mig för att lyfta henne. Far har gjort en anläggning i ladugården så att de går att lyfta henne på plats och få henne på benen. Drömmen hade ju varit att få ut henne för då får hon ett helt annat grep, men de finns inte möjlighet till de då 581 är den största SLB kossan vi har.. Kalvningsförlamning drabbas en ko utav efter kalvning, hon får då kalkbrist och vägrar stiga upp. Under processen så ger man dem massa kalk och vi har även haft ute vetrinären som gett kalk. Sen är ju nästa steg att hjälpa henne på traven att komma på benen därav behövs lyfthjälp.
Det brukar gå fint och kossan brukar komma på benen men 581 är tjurig. Men idag klev hon även upp på frambenen innan hon la sig igen så de går framåt! 
Här har vi 622 som har krypit ihop så mysigt!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

maatildadahl-Om kossornas festdag och mjölkpigans vardag

Matilda, det är jag. Jag är 20 år och är bosatt i Småland i ett rött hus med vita knutar tillsammans med min sambo. Jobbar som mjölkpiga på en mjölkgård. Har funnit ett intresse för får/nötvallning och skaffat mig en bordercollie. Här kommer ni få läsa om mina framtida drömmar, vallning, träning, tunga tider och underbara tider!

RSS 2.0