Trillingfödsel

Hej hej!
Lite lugnt och ro innan jag beger mig till ladugården, har gått lite på högvarv sen halv 6 imorse då vi hade trillingfödsel inatt och jag ville typ bara komma ifrån morgonmjölket för att åka hem till dem nya liven, haha!
Som tur var har gammeltackan Gun klarat det helt galant själv, jag var och tittade till dem igårkväll och såg inga men ALLS på att hon skulle lamma inatt. Annars går man ju liite nattpass om man vet att de närmar sig lamning, men Gun hon var duktig på att dölja de, hon ville väl helt enkelt lamma själv i lugn och ro.
Trillingar är de första gången vi får, överhuvudtaget på gården tror jag?
Två pojkar och en flicka blev de. Har varit och donat där hela förmiddagen med att fixa en egen inhägnad till Gun och hennes lamm för att hon ska få ha dem i lugn och ro och så kan vi hålla koll på om alla får mjölk. Får har ju nämligen bara 2 spenor så har varit och gett dem lite extra koråmjölk i nappflaska, så att man helt säkert vet att alla fått i sig råmjölk, de viktigaste målet!

Fick även ta och klippa Gun i förmiddags för de har vi inplanerat att göra i helgen men eftersom Gun inte kunde vänta tills helgen så åkte saxen fram idag och Gun har blivit trimmad. Lammen hittar lättare spenorna om juver och får är klippt.
Nu får vi hoppas att dem andra inte lammar innan lördag.. Det ser lugnt ut, de är bara Ella jag är lite lurig på. Hon har inget jätte juver men som sagt man vet ju aldrig?
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

maatildadahl-Om kossornas festdag och mjölkpigans vardag

Matilda, det är jag. Jag är 20 år och är bosatt i Småland i ett rött hus med vita knutar tillsammans med min sambo. Jobbar som mjölkpiga på en mjölkgård. Har funnit ett intresse för får/nötvallning och skaffat mig en bordercollie. Här kommer ni få läsa om mina framtida drömmar, vallning, träning, tunga tider och underbara tider!

RSS 2.0